Polskie Linie Lotnicze LOT wycofały jednego ze swoich embraerów E195 - dowiedział się nieoficjalnie Rynek Lotniczy. Samolot o rejestracji SP-LNP odleciał dziś (30 października) z Warszawy na lotnisko w Walii gdzie głównie złomowane są samoloty.  
E195 odleciał dziś w południe z Warszawy jako LO9001 i po 2 godzinach i 43 minutach wylądował na brytyjskim lotnisku St. Athan Airport (DGX/EGSY). Maszyna prawdopodobnie zostanie tam zezłomowana, bo to sugeruje lotnisko na które poleciała. Zazwyczaj samoloty są tam odsyłane przez lessorów na złomowanie, ale czasem też na przekazanie innemu przewoźnikowi.
Ostatni rejs w barwach PLL LOT embraer wykonał 30 września tego roku, kiedy to poleciał jako LO3860 na trasie Wrocław - Warszawa. Prawdopodobnie przez ten czas maszyna była przygotowana do oddania. 
Złomowanie samolotów w St. AthanProcesem złomowania zajmuje się tam firma ecube Solutions. Proces ten, który rozkwitł po pandemii COVID-19, obejmuje demontaż samolotów w celu odzyskania części i recyklingu materiałów, od dużych samolotów, jak B747 przez A320 po maszyny E-Jet. Niektóre samoloty są składowane na miejscu przed złomowaniem, a inne firmy, takie jak Plane Reclaimers, przetwarzają części na meble, dzieła sztuki i inne zastosowania. 
We flocie LOT-u od 2019 r.Maszyna o oznaczeniu MSN19000093 i rejestracji SP-LNP leasingowana początkowo była od GECAS, a następnie od listopada 2021 przez AerCap. Wspomniany E195 wyprodukowany został w czerwcu 2007 r., w którym dokładnie 27 lipca tegoż roku trafił do linii Flybe. 
Następnie po wycofaniu przez brytyjskiego przewoźnika, w latach 2015-2017 samolot latał dla linii Borajet, a następnie maj 2017 - czerwiec 2019 został zaparkowany przez GECAS na francuskim lotnisku Clermont-Ferrand Auvergne Airport. Ostatecznie przejął go LOT i do Polski samolot został przebazowany 16 lipca 2019 r. Na pokład, jak pozostałe pozyskane poza zamówieniem E195, zabierał 118 pasażerów.
Flota LOTObecnie flota PLL LOT składa się z 85 samolotów: sześciu boeingów B737-800, 18 B737 MAX, ośmiu B787-8, siedmiu B787-9 Dreamliner oraz 46 embraerów E-Jet: pięciu E170, 15 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), ośmiu E190, 15 E195 oraz trzech E195-E2.
Polski przewoźnik czeka na dostawę 55 samolotów: 20 airbusów A220-100, 20 A220-300 (+44 opcji), 13 boeingów B737 MAX 8 oraz dwóch B787-8 Dreamliner.